رفتن به بالا

تلفن : 09124220261


هواکش ضد انفجار

در حال حاضر، کارخانه‌های بسیاری در زمینه‌های شیمیایی، پالایش نفت، زغال‌سنگ و سایر شاخه‌های
صنعت در حوزه‌های تولیدی که ترکیبات گاز – هوا – بخار در آن‌ها وجود دارند یا می‌توانند در آن‌ها
تشکیل شوند، از هواکش ضد انفجار آلومینیومی استفاده می‌کنند.

به‌هرحال، در طول استفاده از هواکش ضد انفجار، نمی‌توان جلوی وارد شدن زنگ، ذرات زنگ‌زده و سایر
اکسیدکننده‌ها مانند ترکیبات نیترو دار و غیره را به اتاقک‌های عملیاتی هواکش ضد انفجار گرفت.

 

تصویری از یک دمنده ضد انفجار

دمنده ضد انفجار

 

مؤسسه پژوهش علمی مهندسی صنایع توصیه می‌کند که هواکش ضد انفجار که برای خارج کردن
انفجاری‌ترین گازها (مانند هیدروژن، استیلن، دی سولفید کربن، منو کسید کربن و نیز هیدروکربن‌های
اشباع‌شده و آروماتیک) به کار می‌روند، از این مواد ساخته شود: برنج، آلومینیوم و آلیاژهای آن ‌که
محتوی تا حد %۲ منیزیم، برنز، فولادهای آلیاژی محتوی ۵/۲ تا %۳ سیلیکون و در حدود %۳ تیتانیوم
هستند و ترکیبات برنج و فولاد یا برنز و فولاد (که از احتمال اصطکاک بین فولاد بر فولاد جلوگیری
می‌کند).

 

دمنده های ضد انفجار

دمنده ضد انفجار

 

آزمایش هواکش ضد انفجار

 

در مؤسسه ایالتی برنامه‌ریزی و بررسی تجهیزات ضد انفجار برای بررسی برخی از هواکش‌ها ازنظر
ویژگی‌های ضد انفجاری، آزمایش‌های مناسبی اجرا شدند. در این آزمایش، هواکش‌های آلومینیومی
Dural از سری TS، هواکش‌های ترکیبی، هواکش‌های ساخته‌شده از برنج و فولاد و نیز هواکش‌های
ساخته‌شده از پلاستیک AG-4S و فولاد آزمایش شدند.

این هواکش‌ها ازنظر خصوصیات ضد انفجاری در یک اتاق انفجار و به روشی که در آن مؤسسه توسعه
داده شده است، آزمایش شدند. پروانه هواکش ضد انفجار به محوری وصل شد که در اتاقک انفجار
وارد می‌شود. سپس یک میز متحرک را که قطعات محفظه هواکش بدان وصل شده‌اند، در اتاق قرار
می‌دهند. درصورتی‌که محفظه هواکش از فولاد ساخته شده باشد، نمونه‌ها را در معرض خوردگی قرار
می‌دهند. سپس یک ترکیب انفجاری از هیدروژن، متان، اتیل اتر، کد گاز با هوا یا مواد انفجاری فهرست بندی
شده، اما با افزودن اکسیژن در اتاقک ایجاد شد. اصطکاک و برخوردهای بین پروانه قطعات محفظه
به‌وسیله سیستم اهرم میز متحرک ایجاد می‌شد.

 

نمایی از هواکش ضد انفجار

نمونه ای از هواکش ضد انفجار

 

نتایج به دست آمده از آزمایش هواکش ضد انفجار

 

بنابراین، بر اساس آزمایش انجام‌شده، نتایج زیر به دست می‌آیند:

  1. هواکش‌های ترکیبی که از برنز و فولاد ساخته شده‌اند، حتی در زمانی که احتمال اصطکاک فولاد
    بر فولاد از بین می‌رود، جزو دسته هواکش ضد انفجار نیست. در طول اصطکاک و برخوردهای
    پروانه‌های برنزی در فولاد ساختاری خورده شده، ترکیبات هیدروژن آتش گرفتند.
  2. هواکش‌های ترکیبی ساخته‌شده از پلاستیک AG-4S برای برخی از ترکیبات انفجاری، جزو دسته
    هواکش ضد انفجار نیستند. برای مثال، در طول اصطکاک پروانه در یک محفظه فولادی خورده
    شده، ترکیبات هوای هیدروژن در نتیجه ایجاد جرقه و اصطکاک مواد AG-4S آتش گرفتند.
  3. در طول اصطکاک یا برخورد پروانه یک هواکش ساخته شده از آلومینیوم یا آلیاژهای آن به صفحه
    فولادی خورده شده، تمامی ترکیبات انفجاری، ازجمله برخورد پروانه به محفظه هواکش، ترکیبات
    انفجاری آتش نگرفتند؛ بنابراین، تمامی هواکش‌های آلومینیومی را می‌توان برای بیرون راندن
    ترکیبات انفجاری فقط در موردی که تدابیر لازم برای مستثنا کردن زنگ آهن، قطعات خورده شده
    یا سایر اکسیدکننده‌ها از اتاقک کار هواکش پیش‌بینی شده باشند، استفاده کرد.
  4. هواکش‌های الکتریکی که برای بیرون کردم ترکیبات انفجاری طراحی شده‌اند، باید برای ماهیت ضد
    انفجاری خود در سرعت اسمی پروانه و سرعت‌های جانبی آزمایش شوند.
تصویری از هواکش ضد انفجار

هواکش ضد انفجار

 

شرکت سرکان تهویه

 

شرکت سرکان تهویه در اینجا اطلاعات مفیدی را در مورد آزمایش هواکش ضد انفجار برای مشتریان
و کاربران عزیز منتشر کرده و اطلاعاتی در مورد این محصول فراهم کرده است. اما در صورت وجود هر گونه
ابهام درباره این محصول یا برای سفارش آن، می‌توانید از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هستیم.

تماس بگیرید